
DEFAMATION AND 
PRIVACY 
The following cases cover the period of 
September 1, 2007 until February 29, 2008. 
 
MICHAEL MORRISON 
 

DEFAMATION 
 

Qualified Privileges 
In Thomas-Smith v. Mackin, 238 S.W.3d 503 

(Tex. App.�Houston [14th Dist.] 2007, no pet.), 
Thomas-Smith, the university provost questioned, 
during a phone conversation with Rambally, the 
Dean of Arts and Science, whether her 
recommendation of Mackin for an appointment was 
based on a �love� or �lover� relationship between 
Rambally and Mackin.  Mackin, who was married, 
learned of the comment, filed suit and was awarded 
$40,000 for reputational injury. 

The court of appeals held that evidence that the 
comment was related to a subject about which 
Thomas-Smith, as provost, had a duty to 
communicate with Dean Rambally was sufficient to 
raise a fact issue on the existence of the qualified 
privilege of common interest.  This entitled Thomas-
Smith to a jury question on whether she was entitled 
to the privilege.  Consequently, the trial court�s 
refusal to submit the requested question was 
reversible error and the case was remanded for 
further proceedings. 

 
The next two cases, Abdel-Hafiz v. ABC, Inc., 240 
S.W.3d 492 (Tex. App.�Fort Worth 2007, pet. filed) 
and Fox Entm't Group, Inc. v. Abdel-Hafiz, 240 
S.W.3d 524 (Tex. App.�Fort Worth 2007, pet. 
filed), both deal with the evidentiary requirements 
necessary to support or defeat a motion for summary 
judgment where the case turns on actual malice 
within a defamation context. 

Both defamation actions were brought by Abdel-
Hafiz, an Egyptian born Muslim who became a 
naturalized U.S. citizen and a special agent in the 
FBI, and involve claims against news organizations 
and their agents (ABC also included claims against 
FBI personnel) following network broadcast 
allegations that Abdel-Hafiz had damaged the FBI 
investigation by refusing to record a conversation 
with another Muslim. 

It is undisputed that around April 1999, (1) 
Abdel-Hafiz was asked to secretly record a Muslim 
suspect in an FBI investigation code-named �Vulgar 
Betrayal� which was focused on �identify[ing] and 
neutraliz[ing] . . . the HAMAS terrorist support 
organization located within the United States,� and 
(2) that he did not do so. 

The trial court in Fox denied defendants� 

motions for summary judgment while in ABC the 
trial court granted the network and reporters� motion 
for summary judgment and dismissed the claims 
against the FBI personnel for want of jurisdiction.  In 
both, on appeal, defendants were found to have been 
entitled under the evidence in the record to summary 
judgment or dismissal. 

 
ABC 

In ABC, the court of appeals, finding that nothing 
in the record raised a fact question in support of the 
existence of actual malice, affirmed the trial court. 

Since neither party disputed that ABC had 
published the statements, the court of appeals 
confined its review of the summary judgment record 
to the �actual malice� standard which it held required 
evidence creating more than a surmise or suspicion of 
actual malice. 

Appellant claimed: (1) that ABC published 
statements that it knew were substantially false and 
(2) that ABC chose its material with actual malice 
and omitted material facts and juxtaposed facts in a 
material way such that the gist of the Broadcast and 
the Article was false. 

After examining the evidence in the record 
pertaining to the state of mind of ABC�s reporters, 
researchers, and related staff at the time that the 
Broadcast and Article were published, the court 
found it failed to raise a fact question on malice. 

Further, after reviewing the evidence and 
�bearing in mind that a publisher�s presentation of 
facts may be misleading but still not constitute a 
�calculated falsehood� unless the publisher knows or 
strongly suspects that it is misleading, and 
considering the totality of the story presented by 
ABC in its Broadcast,� the court found no evidence 
that ABC deliberately omitted or juxtaposed the 
information in order to present a substantially false 
impression of Appellant. 

 
Fox 

Again, as in ABC, neither party disputed that 
Appellant published the statements.  Appellee 
contended that: (1) Appellant purposefully avoided 
the truth; (2) Appellant knew the statements were 
false or acted with reckless disregard to their truth or 
falsity; and (3) Appellant selected its material with 
actual malice and made deliberate omissions. 

After withdrawing its August 31, 2007 opinion 
and judgment, the court of appeals held that, based 
upon its review of the record, there was no evidence 
that Appellant purposefully avoided the truth, 
published the statements or made omissions with 
actual malice and reversed and rendered that Abdel-
Hafiz take nothing. 

 
In Belo Corp. v. Publicaciones Paso Del Norte, S.A. 
De C.V., 243 S.W.3d 152 (Tex. App.�El Paso 2007, 



pet. denied),1 a Mexican newspaper brought suit 
against Belo and two journalists for defamation and 
business disparagement, based upon a published 
article suggesting that El Diario �soft-peddled� its 
coverage of investigations related to the murders of 
over 400 women in Juarez over a period of a decade 
in order to attract advertising revenue from the local 
government.   Defendants� filed this interlocutory 
appeal following the trial court�s denial of their 
motion for summary judgment. 

The article in issue portrays how El Diario, 
published by Osvaldo Rodríguez Borunda, and Norte 
de Ciudad Juárez, published by Oscar Cantú 
Murguia, viewed the killings and their effect on the 
image of the city.  Norte theorized that the rich, the 
powerful, the government, organ traffickers, or 
Satanists have perpetrated the murders, while El 
Diario took the position that the over 400 murders 
are all cases of domestic killings. 

The article also highlighted the growth of El 
Diario to a daily circulation of 60,000, making it the 
largest newspaper in Juarez while Norte�s circulation 
dwindled from 30,000 to fewer than 18,000.  Cantú 
blames the decline on government officials whom he 
says have withheld government advertising and 
threatened local vendors who sell his newspaper. 
Rodríguez disputes the charges that he has soft-
peddled his reporting in return for government 
advertising. The article reports that the Juarez city 
government accounted for $400,000 of El Diario�s 
advertising revenue in 2003 while the Chihuahua 
state government spent $350,000. The piece 
concludes:  �Mr. Rodriguez said he�s in no one�s 
pocket.... He said government advertising accounts 
for only a small fraction of his ad revenue.... But El 
Diario is full of advertising, while Norte is not.� 

El Diario argues that Belo grossly distorted the 
truth regarding its coverage and, that relying on only 
two of the paper�s articles was �glaringly deceptive.�  

The court of appeals held that, as a public figure, 
El Diario may recover for the omission of facts only 
upon proof that the publisher selected the material 
with actual malice.  Here, the court of appeals held 
that the evidence failed to support the conclusion that 
Belo knew it was creating the false impression or that 
the alleged omissions and distortions, by themselves, 
constituted evidence of actual malice. 

Further, the fact that Belo may have been 
motivated by a desire to increase its own circulation, 
was not dispositive, the court wrote, because even 
though a defendant may have published defamatory 
material to increase its own profits, this does not, by 
itself, establish a knowing falsehood or a reckless 
disregard for the truth or falsity of the impression 
created thereby. 

The court of appeals accordingly concluded that 

                                                
1 OPINION NOT YET RELEASED FOR 
PUBLICATION 
 

there was �less than a scintilla of evidence to create a 
genuine issue of material fact concerning actual 
malice and reversed and rendered in Belo�s favor. 
 
Limitations 
In Nationwide Bi-Weekly Admin., Inc. v. Belo Corp., 
512 F.3d 137 (5th Cir. 2007), the Circuit Court held 
that the single publication rule applies to an alleged 
defamatory publication which was published by the 
defendant both as an article in its daily newspaper 
and also as a story on the newspaper�s web site and 
that limitations under the �single publication rule� 
begin to run when publication is complete.  In Texas 
a publication is complete on �the last day of the mass 
distribution of copies of the printed matter� and retail 
sales of individual copies after that date or 
subsequent sales of back issues do not trigger a new 
limitations period, though new printings of the 
original content would. 

The Dallas Morning News published the 
allegedly defamatory article in its July 29, 2003 print 
edition, and Nationwide filed its complaint on July 
28, 2004, just within limitations.  It then failed to 
serve Belo for more than 10 months.  The district 
court held that this lengthy and unexplained delay 
failed to satisfy the due diligence requisite to could 
allow service outside of limitations to relate back to a 
timely filing. 

Nationwide argued that the continued availability 
of the article on the defendant�s website was, for 
limitations purposes, a republication each time a 
viewer accessed it under the so called �continuous 
publication� and that service was therefore timely. 

Texas courts have yet to decide whether the 
single publication rule should apply to Internet 
publications so the 5th Circuit made an �Erie guess� 
and concluded that Texas would not follow the 
continuous publication rule urged by the plaintiff for 
internet publications. 

Based upon its determination that only a single 
court has applied �continuous publication� while all 
other courts have rejected it in situations such as this, 
the court held that, �[P]olicy considerations favor 
application of the single publication rule here and we 
note that application of the rule in this context 
appears consistent with the policies cited by Texas 
courts in adopting and applying the single publication 
rule to print media: to support the statute of 
limitations and to prevent the filing of stale claims.� 

The court was influenced by reasoning that a 
statement called up when a web page is accessed is 
no different from a statement on a paper page which 
is accessed by readers from time to time.  While 
recognizing important differences between print 
media and the Internet, the court found that the 
similarities between the two support application of a 
consistent rule. 

Applying the single publication rule here, the 
statute of limitations began to run on July 29, 2003, 
the date the initial print publication was complete. 

The court of appeals saw no reason to address 



whether the web site story constituted a 
�republication� under the single publication rule 
since Nationwide�s suit would be time-barred based 
on either date because of its undue delay in serving 
the defendant. 

The rule is that, �If a plaintiff files suit within the 
limitations period, but serves the defendant after the 
limitations period has expired, the date of service 
relates back to the date of filing if the plaintiff 
exercises due diligence in obtaining service.� See 
Auten v. DJ Clark, Inc., 209 S.W.3d 695, 698 
(Tex.App.-Houston [14th Dist] 2006, no writ).  
However, Nationwide�s more than 10-month 
unexplained delay in serving Belo was unreasonable 
as a matter of law, and thus Nationwide�s claims are 
barred by the statute of limitations. 
 

PRIVACY 
Public Information Requests 
In, Tex. Comptroller of Pub. Accounts v. Attorney 
Gen. of Tex., No. 03-07-00102-CV, 2008 WL 160173 
(Tex. App.�Austin Jan. 17, 2008, pet. filed),2 the 
comptroller argued that common law and 
constitutional privacy precluded the release under a 
public information request of a state employee�s date 
of birth. 

On November 18, 2005, an editor from The 
Dallas Morning News submitted a request to the 
Comptroller for an electronic copy of the Texas state 
employee payroll database.  When the Attorney 
General concluded that employee date-of-birth 
information is public and must be disclosed the 
Comptroller filed suit seeking declaratory relief from 
compliance with the Attorney General�s letter ruling. 

The court reviewed and rejected each basis 
argued by the comptroller in justification of a privacy 
interest.  It rejected each common law claim based 
upon the lack of proof that releasing date-of-birth 
information would be highly offensive or 
embarrassing to a reasonable person.  It rejected the 
constitutional privacy claim because there was no 
showing that such information falls within any 
recognized zone of privacy. 

Summary judgment was therefore properly 
granted in favor of the News on the ground that date-
of-birth information is not protected under the 
constitutional right to privacy. 

                                                
2 OPINION NOT YET RELEASED FOR 
PUBLICATION 


